EPREL – europejski rejestr produktów do celów etykietowania energetycznego

Uwierzytelnij się w EPREL za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub kwalifikowanej pieczęci elektronicznej.

EPREL (European Product Registry for Energy Labelling) to unijna baza danych, w której producenci, importerzy i dostawcy sprzętu AGD, RTV, oświetlenia, klimatyzacji, ogrzewania i opon mają obowiązek rejestrować swoje produkty objęte etykietowaniem energetycznym. System działa od 1 stycznia 2019 roku i powstał na mocy rozporządzenia UE 2017/1369.

Kogo dotyczy obowiązek rejestracji?

Rejestracja w EPREL jest obowiązkowa dla każdego nowego produktu lub nowego modelu już istniejącego produktu, który trafia na rynek Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub Irlandii Północnej.

Obowiązki producentów i importerów

  • Producent, importer lub upoważniony przedstawiciel musi zarejestrować model produktu w EPREL przed wprowadzeniem go na rynek UE.
  • Wprowadzając dane, należy podać szczegółowe parametry techniczne (np. zużycie energii, współczynnik Ra, chromatyczność dla źródeł światła) wg wymogów odpowiednich aktów delegowanych .
  • Dane muszą być przechowywane minimum 15 lat po ostatniej jednostce wyprodukowanego modelu.
  • Każdy model otrzymuje unikalny numer EPREL oraz generowany jest kod QR, umożliwiający konsumentom szybki dostęp do danych produktu.
  • Dane wpisane przez dostawców podlegają weryfikacji przez organy nadzoru i mogą skutkować sankcjami za nieprawidłowości.

 

Zakres i produkty objęte rejestrem

W EPREL muszą być zarejestrowane modele takich grup produktów, jak:

  • Urządzenia gospodarstwa domowego: lodówki, pralki, zmywarki, suszarki, etc.
  • Sprzęt grzewczy i klimatyzacyjny: np. pompy ciepła, kotły, klimatyzatory.
  • Źródła światła: lampy, żarówki, oprawy.
  • Elektroniczne wyświetlacze – telewizory, monitory.
  • Opony samochodowe.

Lista szczegółowa i jej zakres rośnie wraz z wdrażaniem kolejnych delegowanych aktów UE.

Jak wygląda proces rejestracji?

Aby zarejestrować produkt w EPREL, dostawca musi:

  1. Założyć konto w systemie EU Login.
  2. Utworzyć profil organizacji w bazie EPREL.
  3. Zweryfikować profil poprzez złożenie deklaracji podpisanej:
    • kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną (dla osób prawnych),
    • kwalifikowanym podpisem elektronicznym (dla osób fizycznych).

Od 22 lutego 2022 roku tylko zweryfikowani dostawcy mogą skutecznie rejestrować produkty – wpisy od niezidentyfikowanych podmiotów nie są widoczne w wyszukiwarce EPREL.

 

Jak Certum wspiera rejestrację w EPREL?

Certum oferuje kwalifikowaną pieczęć elektroniczną oraz podpis elektroniczny, które spełniają wymagania EPREL. Warto jednak pamiętać, że:

  • Identyfikator organizacji w certyfikacie powinien być zgodny z formatem NTR (np. numer KRS), a nie VAT
  • W przypadku jednoosobowych działalności gospodarczych (JDG) zalecane jest użycie podpisu kwalifikowanego z numerem NIP
  • W trakcie składania wniosku należy odpowiednio zaznaczyć widoczność identyfikatorów w certyfikacie – domyślnie widoczny jest NIP, a KRS ukryty.

  Sprawdź, jak uzyskać certyfikaty kwalifikowane do uwierzytelnienia się w EPREL

Jeśli nie masz podpisu elektronicznego, możesz go kupić i wygodnie uwierzytelnić się w EPREL

Kup podpis

Jeśli masz e-podpis, ale kończy się jego ważność, szybko odnowisz go i użyjesz w EPREL

Odnów podpis

Jeśli nie masz pieczęci elektronicznej, możesz ją kupić i wygodnie uwierzytelnić się w EPREL

Kup e-pieczęć

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytanie?

contact1

Zapytaj naszego konsultanta

Uzyskaj odpowiedź od naszych Konsultantów

Skontakuj się z nami