Aktywuj lub odnów podpis

Aktywuj podpis elektroniczny

Jak aktywować NOWY
podpis elektroniczy Certum?

Aktywacja e-podpisu

Odnowienie podpisu elektronicznego

Aktywacja ODNOWIENIA
e-podpisu Certum krok po kroku

Odnowienie podpisu
s-hero-aktywuj

Aktywacja podpisu elektronicznego

  • Kup
  • Aktywuj
  • Potwierdź tożsamość
  • Przekaż dokumenty
  • Zainstaluj oprogramowanie
  • Pobierz certyfikat

Kup

Kup podpis elektroniczny

Możesz to zrobić na jeden z trzech wygodnych sposobów:

Wskazówka: Certyfikat kwalifikowany jest potrzebny do złożenia podpisu elektronicznego – dlatego w dalszych krokach instrukcji spotkasz się również z terminem ‘certyfikat’.

Aktywuj

Aktywuj samodzielnie – wypełniając wniosek

Wejdź na panel.certum.pl, załóż konto i zaloguj się. Aby wypełnić nowy wniosek o wydanie certyfikatu – kliknij przycisk ‘Wypełnij wniosek’ – serwis przeprowadzi Cię przez cały proces krok po kroku.

W oknie ‘Dane wnioskodawcy’ wprowadź dane osoby ubiegającej się o certyfikat kwalifikowany, w tym: imię i nazwisko, dokument tożsamości, PESEL, datę i miejsce urodzenia, dane kontaktowe. W ostatnim kroku wyraź zgodę na przetwarzanie danych, która jest niezbędna do uzyskania certyfikatu.

Możesz również skorzystać z usług Punktu Sprzedaży (link) – wówczas wszystkie formalności załatwisz na miejscu.

 

Potwierdź tożsamość

Potwierdź tożsamość

Weryfikacja tożsamości jest niezbędnym krokiem w procesie ubiegania się o kwalifikowany podpis elektroniczny.
W tym celu przygotuj dowód osobisty lub paszport oraz komplet dokumentów, które dla Ciebie wygenerowaliśmy i udaj się z nimi do:

  • Punktu Sprzedaży,
  • dowolnej kancelarii notarialnej.

Przekaż dokumenty

Wyślij dokumenty

Jeżeli skorzystasz z usług Punktu Sprzedaży – wszystkie formalności załatwisz na miejscu.
Jeżeli w celu potwierdzenia tożsamości skorzystasz z usług kancelarii notarialnej – zgromadzone dokumenty, w formie tradycyjnej (papierowej), wyślij na nasz adres:
Certum
ul. Bajeczna 13
71-838 Szczecin

Zainstaluj oprogramowanie

Zainstaluj oprogramowanie

Zanim pobierzesz certyfikat kwalifikowany:

  • zainstaluj najnowszą wersję oprogramowania proCertum SmartSign (link).
  • zainstaluj najnowszą wersję oprogramowania proCertum CardManager (link), (tylko dla certyfikatów na karcie Certum)

Pobierz certyfikat

Pobierz certyfikat

Certyfikat kwalifikowany zostanie wydany w ciągu 7 dni roboczych od momentu wpłynięcia poprawnych dokumentów do Certum. Podpis kwalifikowany będzie można pobrać drogą elektroniczną, link do jego pobrania otrzymasz na podany w dokumentach adres e-mail. Jeżeli wybierzesz wizytę w jednym z naszych Punktów – możesz skorzystać z dodatkowo płatnej usługi i uzyskać certyfikat w 30 minut lub następnego dnia roboczego.

Certyfikat kwalifikowany w zależności od zakupionej opcji należy zapisać na karcie Certum lub karcie chmurowej SimplySign.

Najpopularniejsze pytania

1. Gdzie mogę zweryfikować swoją tożsamość?

Przed wydaniem certyfikatu kwalifikowanego konieczne jest zweryfikowanie Państwa tożsamości.

W tym celu, z przygotowanymi dokumentami, prosimy o udanie się do:

  • Punktu Partnerskiego,
  • Punktu Rejestracji Certum,
  • dowolnej kancelarii notarialnej.

2. Jak znaleźć Punkt Partnerski, który potwierdzi moją Tożsamość?

Lista Punktów które zweryfikują twoją tożsamość możesz wyszukać tutaj.

3. Jakie przygotować dokumenty przed wizytą w punkcie partnerskim, który potwierdzi Twoją tożsamość?

Prosimy o przygotowanie:

  • kompletu wypełnionych dokumentów,
  • dokumentu tożsamości wskazanego podczas wypełniania formularza (dowód osobisty lub paszport),
  • w przypadku certyfikatu z dodatkowymi danymi prosimy przygotować dokumenty (szczegółowa lista wymaganych dokumentów).
Przedsiębiorca Instytucja publiczna

1. Potwierdzenia nadania numeru NIP

Zaświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON – jeżeli posiadasz odpis lub wydruk z CEiDG i GUS nie trzeba dostarczać Regonu.

Dokument będący podstawą prawną funkcjonowania przedsiębiorstwa np.:

  • Odpis lub wydruk KRS* nie starszy niż 6 miesięcy
  • albo odpis lub wydruk z CEiDG**

(Istnieje możliwość skorzystania z wydruków ze stron KRS lub CEiDG)
Pełnomocnictwo – wymagane w przypadku braku uprawnień do reprezentowania podmiotu

1. Potwierdzenia nadania numeru NIP

Zaświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON – jeżeli posiadasz odpis lub wydruk z CEiDG i GUS nie trzeba dostarczać Regonu.

Dokument potwierdzający pełnioną funkcję***

Pełnomocnictwo – wymagane w przypadku braku uprawnień do reprezentowania podmiotu

Przedsiębiorca

1. Potwierdzenia nadania numeru NIP

Zaświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON – jeżeli posiadasz odpis lub wydruk z CEiDG i GUS nie trzeba dostarczać Regonu.

Dokument będący podstawą prawną funkcjonowania przedsiębiorstwa np.:

  • Odpis lub wydruk KRS* nie starszy niż 6 miesięcy
  • albo odpis lub wydruk z CEiDG**

(Istnieje możliwość skorzystania z wydruków ze stron KRS lub CEiDG)
Pełnomocnictwo – wymagane w przypadku braku uprawnień do reprezentowania podmiotu

Instytucja publiczna

1. Potwierdzenia nadania numeru NIP

Zaświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON – jeżeli posiadasz odpis lub wydruk z CEiDG i GUS nie trzeba dostarczać Regonu.

Dokument potwierdzający pełnioną funkcję***

Pełnomocnictwo – wymagane w przypadku braku uprawnień do reprezentowania podmiotu

Dostarczone dokumenty mogą być w formie:

  • wydruku ze strony KRS i CEiDG
  • oryginału lub kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem przez Notariusza / Radcę Prawnego lub osobę w danym podmiocie upoważnioną do tego typu czynności (zgodnie z dokumentami określającymi zasady reprezentacji).

* KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
** CEiDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
*** Akt powołania / mianowania / wyboru – dostarcza osoba która podpisuje w imieniu danej instytucji pełnomocnictwo dla danego Subskrybenta.
Jeżeli pragną Państwo skorzystać z pomocy Punktu Partnerskiego przed wysyłką dokumentów do Certum, prosimy także zabrać ze sobą odpowiednie dokumenty zgodnie z otrzymaną (pocztą elektroniczną) listą.

4. Ile kosztuje weryfikacja tożsamości w Punkcie Potwierdzenia Tożsamości?

Poświadczenie podpisu w Punktach Potwierdzania Tożsamości jest usługą odpłatną. Informacje na temat cen usług można uzyskać kontaktując się bezpośrednio z operatorami w poszczególnych Punktach Potwierdzania Tożsamości.

5. Jak znaleźć Punkt Rejestracji Certum i jakie dokumenty przygotować?

6. Jakie przygotować dokumenty?

Udając się do Punktu Rejestracji prosimy o przygotowanie:

  • kompletu wypełnionych dokumentów,
  • dokumentu tożsamości wskazanego podczas wypełniania formularza (dowód osobisty lub paszport),
  • dokumentów określających zasady reprezentacji, zgodnie z otrzymaną listą (e-mail z Certum).

7. Ile kosztuje weryfikacja tożsamości w Punkcie Rejestracji

Weryfikacja tożsamości – usługą odpłatna:

  • standardowa: 20,00 PLN netto + VAT
  • turbo ekspres (wydanie w 30 minut): 49,99 PLN netto + VAT

8. Jak znaleźć najbliższą kancelarię notarialną?

Wykaz kancelarii notarialnych znajduje się na stronie Krajowej Rady Notarialnej – www.krn.org.pl

9. Ile kosztuje weryfikacja tożsamości u Notariusza?

Poświadczenie podpisu u notariusza jest usługą odpłatną i zgodnie z taksa notarialną kosztuje 20,00 PLN netto + VAT.

10. Gdzie mogę pobrać najnowszą wersję oprogramowania proCertum CardManager?

Najnowszą wersję oprogramowania proCertum CardManger możesz pobrać tutaj.

11. Gdzie mogę pobrać oprogramowanie podpisujące i weryfikujące proCertum SmartSign?

Najnowszą wersję oprogramowania podpisującego i weryfikującego proCertum SmartSign możesz pobrać tutaj.

12. Co zrobić w przypadku, gdy zgubiłem kartę z certyfikatem?

Należy natychmiast unieważnić certyfikat. Można tego dokonać:

  • kontaktując się z naszym operatorem pod numerem telefonu: +48 91 4801 360

13. Korzystam z certyfikatu kwalifikowanego w firmie, w której pracuję. Czy mogę go wykorzystywać również w celach prywatnych?

W świetle ustawy o podpisie elektronicznym certyfikat kwalifikowany może być przypisany tylko do jednej osoby i jest równoważny z podpisem odręcznym. W przypadku certyfikatu uniwersalnego, można go używać wszędzie tam gdzie znajduje on swoje zastosowanie.

14. Czy po ustaniu stosunku pracy, mogę nadal posługiwać się certyfikatem kwalifikowanym zakupionym przez mojego pracodawcę?

Jest to uzależnione od pracodawcy oraz typu certyfikatu. W przypadku certyfikatu uniwersalnego zależy od pracodawcy czy karta kryptograficzna wraz z certyfikatem kwalifikowanym może zostać zatrzymana przez pracownika, czy zwrócona pracodawcy, a certyfikat unieważniony. Inna sytuacja ma miejsce w przypadku certyfikatu kwalifikowanego z dodatkowymi danymi – w przypadku odejścia z pracy posługującego się nim pracownika, pracodawca powinien wystąpić z wnioskiem o unieważnienie certyfikatu w Certum. Do wniosku o unieważnienie, należy dołączyć dokument stwierdzający anulowanie pełnomocnictwa/anulowanie mianowania bądź odwołanie ze stanowiska Subskrybenta, którego certyfikat ma być unieważniony.

15. Czy certyfikatem kwalifikowanym wydanym przez Certum można posługiwać się za granicą?

TAK. Trzeba jednak pamiętać, że zagraniczne urzędy mogą nie być przygotowane do obsługi polskich certyfikatów. Teoretycznie od strony prawnej certyfikaty wydane w ramach dowolnego kraju UE mogą być używane na jej terenie bez ograniczeń. Praktycznie mogą natomiast pojawić się utrudnienia technologiczne. W celu ich uniknięcia, zalecamy skorzystanie z usługi kwalifikowanej e-Notarius, dzięki której można uzyskać poświadczenie równoważne z aktem notarialnym.

16. Jaka jest różnica pomiędzy numerami PIN i PUK?

Numer PIN zabezpiecza klucz prywatny przechowywany na karcie i jest podawany zawsze, gdy składany jest bezpieczny podpis elektroniczny na dokumentach. Numer PUK służy do odblokowania karty w przypadku jej zablokowania poprzez trzykrotne podanie błędnego kodu PIN.

UWAGA: trzykrotne błędne podanie PUK powoduje całkowite zablokowanie karty, co wiąże się z koniecznością wydania nowego certyfikatu kwalifikowanego na nowej karcie kryptograficznej – w tym celu należy zakupić usługę Wymiany karty kryptograficznej i ponownie dokonać aktywacji karty.

17. Jakiej długości muszą być kody PIN i PUK? Z jakich znaków mogą się składać te kody?

Kod PIN dla profilu bezpiecznego musi składać się wyłącznie z cyfr (od 6 do 8 cyfr).
Kod PUK dla profilu bezpiecznego może mieć długość od 6 do 8 znaków.
Uwaga!
Zaleca się, aby kod PUK składał się ze standardowych znaków takich jak cyfry oraz duże i małe litery alfabetu angielskiego.

Użycie niestandardowych znaków (innych niż wymienione powyżej, a w szczególności polskich znaków diakrytycznych) może skutkować niemożliwością zweryfikowania wprowadzanego kodu na stanowisku pracującym pod kontrola innego systemu operacyjnego lub na stanowisku z zainstalowaną inną stroną kodową. W przypadku próby wprowadzenia znaków niestandardowych proCertum CardManager wyświetla komunikat ostrzegający przed konsekwencjami jakie może to spowodować.

18. Ile certyfikatów kwalifikowanych mogę uzyskać na jedną kartę kryptograficzną cryptoCertum?

Na jedną kartę kryptograficzną cryptoCertum, dostępną np. w ramach Zestawu Certum można uzyskać drogą elektroniczną do 3 certyfikatów kwalifikowanych, wydanych dla tego samego Subskrybenta.

19. Jak rozpoznać czy posiadany przeze mnie podpis elektroniczny (certyfikat kwalifikowany) został wydany przez Certum?

Najprostszą metodą identyfikacji danych podmiotu, który wydał certyfikat kwalifikowany jest odczytanie danych producenta na posiadanej karcie kryptograficznej. Karta powinna zawierać oznaczenia graficzne Certum oraz ASSECO DATA SYSTEM.

W przypadku kart niestandardowych (np. spersonalizowanych) nazwę wystawcy certyfikatu można uzyskać za pośrednictwem oprogramowania do składania podpisu lub zarządzania kartą kryptograficzną. W momencie wyświetlenia informacji na temat zapisanego na karcie certyfikatu kwalifikowanego można odczytać dane jego wystawcy.

20. Jak mogę uzyskać certyfikat kwalifikowany spełniający rekomendacje rozporządzenia eIDAS, m.in. algorytm SHA-2?

Informujemy, iż Certum świadczy usługę wydania kwalifikowanych certyfikatów podpisu elektronicznego zgodnych z nowymi strukturami i przy wykorzystaniu algorytmu skrótu SHA-256 zgodnie z Polityką certyfikacji i kodeksem postępowania certyfikacyjnego kwalifikowanych usług

Certum, bazując na certyfikacie (zaświadczeniu) wydanym przez NCCert dla Certum QCA 2017. W celu uzyskania dodatkowych informacji jak przejść proces aktywacji prosimy o kontakt z naszą Infolinią w dniach roboczych (pon-pt) w godzinach 7-17:

  • 801 540 340 (dla połączeń z tel. stacjonarnych)*
  • +48 91 4801 340 (dla połączeń z tel. komórkowych)

*- stawka za minutę połączenia zgodnie z cennikiem operatora

Informujemy, iż wybierając tę opcję, certyfikat może nie być obsługiwany przez niektóre aplikacje administracji publicznej obecnie działające na rynku polskim. Dostawcy aplikacji oraz systemów pracują nad wdrożeniem obsługi nowych typów certyfikatów (m.in. algorytm SHA-2), zgodnie z rozporządzeniem eIDAS obowiązującym w Unii Europejskiej.

21. Co mam zrobić, aby wymienić certyfikat SHA-1 na certyfikat kwalifikowany spełniający rekomendacje rozporządzenia eIDAS, m.in. algorytm SHA-2?

Informujemy, iż Certum świadczy usługę wydania kwalifikowanych certyfikatów podpisu elektronicznego zgodnych z nowymi strukturami i przy wykorzystaniu algorytmu skrótu SHA-2 (SHA-256) zgodnie z Polityką certyfikacji i kodeksem postępowania certyfikacyjnego kwalifikowanych usług Certum, bazując na certyfikacie (zaświadczeniu) wydanym przez NCCert dla Certum QCA 2017.

Jak wymienić obecny certyfikat SHA-1 na SHA-2?

Zmianę algorytmu SHA-1 na SHA-2 można zrealizować on-line poprzez zastosowanie procedury odnowienia certyfikatu kwalifikowanego.
Prosimy wykonać następujące kroki:

  1. Kupić odnowienie certyfikatu kwalifikowanego:

a. W sklepie internetowym Certum – przejdź
b. W punktach partnerskich/Firmowych punktach Certum – przejdź
c. Za pośrednictwem Infolinii Certum (7-17 – dni robocze):

+48 91 44 72 850 lub +48 91 48 01 340,
Należy wybrać numer wew. „1”

2. Aktywować zakupione odnowienie:
a. Film instruktażowy – zobacz
b. Instrukcja PDF – pobierz
W celu uzyskania dodatkowych informacji jak przejść proces aktywacji prosimy o kontakt z naszą Infolinią
w dniach roboczych (pon-pt) w godzinach 7-17:

+48 91 44 72 850 lub +48 91 4801 340 (dla połączeń z tel. komórkowych)*
801 540 340 (dla połączeń z tel. stacjonarnych)*
*- stawka za minutę połączenia zgodnie z cennikiem operatora

Wsparcie na każdym etapie

ics1

Największa sieć sprzedaży

Skonsultuj się z jednym z 300 autoryzowanych Partnerów

Znajdź sprzedawcę
ics2

Pomoc online

Korzystaj z artykułów pomocy i filmów instruktażowych

Znajdź odpowiedzi na swoje pytania
ics3

Rozmowa z Konsultantem

Uzyskaj odpowiedź od naszych Konsultantów

Skontaktuj się z nami