Aktywuj lub odnów podpis

Aktywuj podpis elektroniczny

Jak aktywować NOWY
podpis elektroniczy Certum?

Aktywacja e-podpisu

Odnowienie podpisu elektronicznego

Aktywacja ODNOWIENIA
e-podpisu Certum krok po kroku

Odnowienie podpisu

Szczegółowa instrukcja

Proces odnowienia podpisu elektronicznego

Pobierz w formie PDF

Krok 1: Przygotowanie

Zanim rozpoczniesz proces odnowienia certyfikatu kwalifikowanego:

(jeżeli nie masz kodu aktywacyjnego możesz go kupić tutaj tutaj)

Uwaga: Proces odnowienia certyfikatu kwalifikowanego nie może zostać przeprowadzony w przeglądarce Internet Explorer oraz Mozilla Firefox poniżej wersji 69.

Jeżeli używasz usługi:

  • Klasyczny e-podpis (fizyczna karta i czytnik) > umieść kartę kryptograficzną w czytniku kart.
  • Mobilny e-podpis (usługa chmurowa) > uruchom aplikację SimplySign Desktop i zaloguj się do usługi.

Ważne: Po wygaśnięciu ważności certyfikatu nie można go już odnowić. Należy wówczas wykupić nowy – znajdziesz go tutaj.

Sprawdź, co jeszcze może uniemożliwiać odnowienie certyfikatu.

Odnowienie certyfikatu jest niemożliwe, jeśli:

  • certyfikat wygasł;
  • zmieniłeś nazwisko, PESEL, identyfikator (nastąpiła zmiana z dowodu osobistego na paszport);
  • identyfikator przypisany do certyfikatu stracił ważność;
  • zmienił się NIP lub REGON reprezentowanego podmiotu;
  • Twój certyfikat został wcześniej unieważniony.

W przypadku, gdy nie możesz odnowić swojego certyfikatu – skontaktuj się z naszą Infolinią pod numerem telefonu +48 91 4801 300.

Krok 2: Aktywacja odnowienia podpisu elektronicznego

Aktywacja odnowienia podpisu elektronicznego odbywa się na stronie https://status.certum.pl/odnowienia/auth

W trakcie aktywacji odnowienia certyfikatu kwalifikowanego poprosimy Cię o:

  • pobranie aplikacji Certum (link),
    • uruchomienie pobranego pliku: aplikacja_Certum.jnlp
    • dokonanie wyboru certyfikatu kwalifikowanego, który chcesz odnowić i wciśnięcie przycisku “OK” – automatycznie zostaną uzupełnione pola “Numer seryjny certyfikatu” i “Numer karty”
    • uzupełnienie pozostałych wymaganych pól: “Data urodzenia”, “Miejsce urodzenia” oraz “Kod z obrazka”, a następnie wciśnięcie przycisku “Dalej“.
  • wprowadzenie zakupionego kodu aktywacyjnego do odnowienia certyfikatu kwalifikowanego,
  • weryfikację poprawności danych zawartych w certyfikacie (z możliwością modyfikacji niektórych danych Subskrybenta),
  • wprowadzenie danych aktualnego dowodu osobistego lub paszportu,
  • złożenie podpisu elektronicznego pod Aneksem do Umowy z Subskrybentem.

Podczas wypełniania formularza, pamiętaj żeby podać aktualne informacje i sprawdzić dokładnie każde pole, ponieważ niektóre z nich nie wypełnią się automatycznie – np. pole ‘dokument tożsamości’.

Ważne: Pamiętaj o tym, żeby podać aktualny adres e-mail. To na niego przyjdzie informacja z instrukcją zapisania certyfikatu na kartę.

Podpisany elektronicznie Aneks trafia do nas automatycznie.

Krok 3: Wydanie certyfikatu

Certyfikat kwalifikowany zostanie wydany w ciągu 7 dni od momentu wpłynięcia do Certum poprawnie podpisanego Aneksu. O wydaniu certyfikatu poinformujemy Cię mailowo.

Podpis kwalifikowany będzie można zainstalować w procesie online.

Jeżeli zaistnieje konieczność uzupełnienia lub potwierdzenia danych – skontaktujemy się z Tobą.

Zobacz też

Aktywuj podpis elektroniczny

Jak aktywować podpis elektroniczny?

Aktywacja e-podpisu
Odnowienie podpisu elektronicznego

Aktywacja ODNOWIENIA podpisu elektronicznego krok po kroku

Odnowienie e-podpisu

Najpopularniejsze pytania

1. Kiedy należy przystąpić do procesu odnowienia posiadanego certyfikatu kwalifikowanego?

Zalecamy rozpoczęcie procesu odnowienia co najmniej na 14 dni przed wygaśnięciem posiadanego certyfikatu kwalifikowanego.
Odnowiony certyfikat kwalifikowany może posiadać okres ważności rozpoczynający się do 60 dni od momentu jego wydania – tym samym można odnowić posiadany certyfikat tak aby był on ważny dopiero od momentu wygaśnięcia poprzedniego.

2. Czy Certum poinformuje mnie, że mój certyfikat kwalifikowany wygasa?

Tak, 60, 30, 14 oraz 7 dni przed upływem okresu ważności danego certyfikatu kwalifikowanego, Certum informuje drogą elektroniczną, że zbliża się koniec okresu ważności certyfikatu i konieczne jest jego odnowienie.

3. Posiadam certyfikat kwalifikowany ważny 1 rok – czy mogę go odnowić na 2 lub 3 lata?

Tak, w trakcie procesu odnowienia istnieje możliwość zmiany okresu ważności posiadanego certyfikatu kwalifikowanego. W tym celu w trakcie zakupu odnowienia, w kroku 1, należy wybrać odpowiedni kod aktywacyjny.

4. Mój certyfikat kwalifikowany wygasł, czy mogę go odnowić?

Odnowieniu podlegają jedynie ważne certyfikaty kwalifikowane, ponieważ podczas procesu odnowienia, konieczne jest złożenie podpisu elektronicznego pod Aneksem do Umowy z Subskrybentem.

Jeżeli istnieje konieczność posiadania certyfikatu należy:

  • w przypadku Subskrybentów posiadających karty z numerem 16-cyfrowym, zakupić Kartę Aktywacyjną „Certyfikat kwalifikowany dla posiadaczy kart cryptoCertum”, która pozwoli na pobranie kolejnego certyfikatu kwalifikowanego dla posiadanej karty kryptograficznej. Na jedną kartę kryptograficzną można uzyskać łącznie do 3 certyfikatów kwalifikowanych (wliczając w to certyfikaty, które zostały wcześniej usunięte/unieważnione) wydanych dla tego samego Subskrybenta. W razie wątpliwości prosimy kontaktować się z naszymi specjalistami pod numerem telefonu: 801 540 340 lub 91 48 01 340.

W opisanym powyżej przypadku niezbędna będzie weryfikacja tożsamości oraz dostarczenie do Certum wszystkich wymaganych w procesie certyfikacyjnym dokumentów formalnych

5. Czy mogę odnowić certyfikat, który wygasł i podpisać dokumenty przy wykorzystaniu ważnego certyfikatu kwalifikowanego innej osoby?

Nie, certyfikatu kwalifikowanego, który wygasł nie można odnowić. Podczas aktywacji odnowienia certyfikatu kwalifikowanego, dokumenty mogą być podpisane tylko i wyłącznie ważnym certyfikatem, który jest w danej chwili odnawiany.

6. Ile trwa cały proces odnowienia certyfikatu kwalifikowanego - od zakupu do pobrania certyfikatu?

Zalecamy rozpoczęcie procesu odnowienia co najmniej na 14 dni przed wygaśnięciem posiadanego certyfikatu kwalifikowanego.Czas trwania całego procesu jest zależny od wybranego kanału sprzedaży oraz formy zakupu kodu aktywacyjnego. W przypadku zakupu przez sklep internetowy, elektroniczny kod aktywacyjny można uzyskać:

  • natychmiast, w przypadku płatności kartą kredytową lub przelewem elektronicznym,
  • w ciągu 24 godzin (w dni robocze) od momentu wpłynięcia opłaty za dane zamówienie – w przypadku płatności przelewem tradycyjnym.

Następnie użytkownik musi dokonać aktywacji odnowienia certyfikatu kwalifikowanego. W trakcie tego procesu podpisywany jest drogą elektroniczną Aneks do Umowy z Subskrybentem. Certyfikat kwalifikowany wydawany jest najpóźniej w ciągu 7 dni roboczych od wpłynięcia poprawnie wypełnionego i podpisanego dokumentu.
Odnowiony certyfikat może posiadać okres ważności rozpoczynający się do 60 dni od momentu jego wydania – tym samym można odnowić posiadany certyfikat tak aby był on ważny od momentu wygaśnięcia poprzedniego.

7. Mam certyfikat kwalifikowany wydany przez inne Centrum Certyfikacji. Czy mogę go odnowić w Certum?

Tak, w tym celu prosimy o udanie się do najbliższego Punktu Rejestracji Certum lub Punktu Partnerskiego, aby tam zrealizować proces odnowienia. W cenie odnowienia otrzymają państwo nowy certyfikat kwalifikowany, wydany przez Certum na nowej karcie kryptograficznej.

8. Czy mogę zmienić swoje dane podczas odnawiania certyfikatu?

W trakcie procesu odnowienia istnieje możliwość zmiany niektórych danych kontaktowych, danych identyfikacyjnych oraz danych widocznych w certyfikacie. Zmianom nie podlegają dane takie jak: imię, nazwisko, numer PESEL oraz niektóre dodatkowe dane identyfikacyjne: NIP, itp.
Zmiana danych może spowodować konieczność przekazania dodatkowych dokumentów identyfikacyjnych do Certum. Jeżeli zajdzie taka konieczność, nasz operator prześle informacje na podany w danych kontaktowych adres e-mail i poinformuje o dokumentach wymaganych do kontynuowania procesu odnowienia.

9. Posiadam moduł uwierzytelniający. Dlaczego nie mogę odnowić certyfikatu?

Przykro nam, ale z przyczyn technicznych odnowienie certyfikatu w zestawie z modułem uwierzytelniającym nie jest w danej chwili możliwe. Prosimy o kontakt z naszą infolinią, a otrzymają Państwo nowy certyfikat w cenie odnowienia.

Wsparcie na każdym etapie

ics1

Największa sieć sprzedaży

Skonsultuj się z jednym z 300 autoryzowanych Partnerów

Znajdź sprzedawcę
ics2

Pomoc online

Korzystaj z artykułów pomocy i filmów instruktażowych

Znajdź odpowiedzi na swoje pytania
ics3

Rozmowa z Konsultantem

Uzyskaj odpowiedź od naszych Konsultantów

Skontaktuj się z nami