Krok 1: Przygotowanie
Zanim rozpoczniesz proces odnowienia certyfikatu kwalifikowanego:
- zainstaluj najnowszą wersję oprogramowania proCertum CardManager – tylko dla certyfikatów na karcie kryptograficznej,
- zainstaluj najnowszą wersję oprogramowania proCertum SmartSign + SimplySign Desktop – tylko dla certyfikatów mobilnych SimplySign,
- zainstaluj oprogramowanie Sun Java Runtime Environment,
Uwaga: w pewnych sytuacjach instalacja Javy może wiązać się z obowiązkiem zakupu płatnej licencji, w związku z tym prosimy o zapoznanie się z warunkami licencjonowania Oracle - przygotuj nowy kod aktywacyjny zakupiony w sklepie internetowym.
(jeżeli nie masz kodu aktywacyjnego możesz go kupić tutaj tutaj)
Uwaga: Proces odnowienia certyfikatu kwalifikowanego nie może zostać przeprowadzony w przeglądarce Internet Explorer oraz Mozilla Firefox poniżej wersji 69.
Jeżeli używasz usługi:
- Klasyczny e-podpis (fizyczna karta i czytnik) > umieść kartę kryptograficzną w czytniku kart.
- Mobilny e-podpis (usługa chmurowa) > uruchom aplikację SimplySign Desktop i zaloguj się do usługi.
Ważne: Po wygaśnięciu ważności certyfikatu nie można go już odnowić. Należy wówczas wykupić nowy – znajdziesz go tutaj.
Odnowienie certyfikatu jest niemożliwe, jeśli:
- certyfikat wygasł;
- zmieniłeś nazwisko, PESEL, identyfikator (nastąpiła zmiana z dowodu osobistego na paszport);
- identyfikator przypisany do certyfikatu stracił ważność;
- zmienił się NIP lub REGON reprezentowanego podmiotu;
- Twój certyfikat został wcześniej unieważniony.
W przypadku, gdy nie możesz odnowić swojego certyfikatu – skontaktuj się z naszą Infolinią pod numerem telefonu +48 91 4801 300.
Krok 2: Aktywacja odnowienia podpisu elektronicznego
Aktywacja odnowienia podpisu elektronicznego odbywa się na stronie https://status.certum.pl/odnowienia/auth
W trakcie aktywacji odnowienia certyfikatu kwalifikowanego poprosimy Cię o:
- pobranie aplikacji Certum (link),
- uruchomienie pobranego pliku: aplikacja_Certum.jnlp
- dokonanie wyboru certyfikatu kwalifikowanego, który chcesz odnowić i wciśnięcie przycisku „OK” – automatycznie zostaną uzupełnione pola „Numer seryjny certyfikatu” i „Numer karty”
- uzupełnienie pozostałych wymaganych pól: „Data urodzenia”, „Miejsce urodzenia” oraz „Kod z obrazka”, a następnie wciśnięcie przycisku „Dalej„.
- wprowadzenie zakupionego kodu aktywacyjnego do odnowienia certyfikatu kwalifikowanego,
- weryfikację poprawności danych zawartych w certyfikacie (z możliwością modyfikacji niektórych danych Subskrybenta),
- wprowadzenie danych aktualnego dowodu osobistego lub paszportu,
- złożenie podpisu elektronicznego pod Aneksem do Umowy z Subskrybentem.
Podczas wypełniania formularza, pamiętaj żeby podać aktualne informacje i sprawdzić dokładnie każde pole, ponieważ niektóre z nich nie wypełnią się automatycznie – np. pole 'dokument tożsamości’.
Ważne: Pamiętaj o tym, żeby podać aktualny adres e-mail. To na niego przyjdzie informacja z instrukcją zapisania certyfikatu na kartę.
Podpisany elektronicznie Aneks trafia do nas automatycznie.
Krok 3: Wydanie certyfikatu
Certyfikat kwalifikowany zostanie wydany w ciągu 7 dni od momentu wpłynięcia do Certum poprawnie podpisanego Aneksu. O wydaniu certyfikatu poinformujemy Cię mailowo.
Podpis kwalifikowany będzie można zainstalować w procesie online.
Jeżeli zaistnieje konieczność uzupełnienia lub potwierdzenia danych – skontaktujemy się z Tobą.