e-Doręczenia Certum – Twoja skrzynka na elektroniczne listy polecone
e-Doręczenia Certum służą do odbierania i wysyłania elektronicznych listów poleconych do urzędów, firm i osób fizycznych. Obsługa skrzynki e-Doręczeń Certum jest prosta i wygodna. Sprawdź!
Dlaczego warto wybrać skrzynkę Certum do e-Doręczeń?
Firmy i podmioty niepubliczne mają obowiązek założyć adres
i skrzynkę do doręczeń elektronicznych.
Z instytucjami publicznymi korespondujesz bezpłatnie dzięki integracji z usługą publiczną (PURDE).
Dla każdej przesyłki elektronicznej generujesz potwierdzenia m.in. wysłania, otrzymania oraz odczytania.
e-Doręczenia Certum - jak to działa?
Twoje korzyści z e-Doręczeń Certum
Używasz jednej skrzynki do komunikacji z sektorem publicznym (bez opłat) i biznesem
Korzystasz na telefonie, tablecie i komputerze z dowolnego miejsca 24/7
Eliminujesz koszty obsługi papierowej korespondencji
Zyskujesz pewność identyfikacji nadawcy i odbiorcy e-Doręczeń
Zmniejszasz wydatki na wysyłkę pojedynczych przesyłek poleconych
Ograniczasz zużycie papieru i ślad węglowy do minimum
Wybierz swoją skrzynkę do e-Doręczeń
Wysyłaj i odbieraj elektroniczne listy polecone z dowolnego miejsca 24/7
Od kiedy i kogo obowiązują e-Doręczenia?
Harmonogram obowiązkowego założenia skrzynki do e-Doręcze określa Ustawa o doręczeniach elektronicznych
Najpopularniejsze pytania
Czy są e-Doręczenia dla osób fizycznych?
Tak. Do założenia skrzynki wystarczy PESEL i ukończone 18 lat.
Co to jest baza adresów elektronicznych (BAE)?
Baza Adresów Elektronicznych jest rejestrem publicznym. Prowadzi ją i zarządzą nią minister właściwy ds. informatyzacji. W BAE są adresy skrzynek do doręczeń elektronicznych (ADE). Dostęp do Bazy Adresów Elektronicznych mają wyłącznie korzystający z usług doręczeń elektronicznych.
Co to jest ADE?
ADE to skrót od adres do doręczeń elektronicznych. Jest niezbędny do wysyłania i odbierania e-Doręczeń. Jest to unikalny i jednoznacznie przypisany do adresata i nadawcy adres, który wymaga potwierdzenia tożsamości właściciela podczas jego zakładania.
Struktura ADE wygląda następująco:
AE:PL-XXXXX-XXXXX-YYYYY-ZZ
· AE– rodzaj identyfikatora oznaczający adres elektroniczny
· PL– kod kraju zgodnie ze standardem ISO 3166
· X– cyfra
· Y– litera
· ZZ – cyfry oznaczające sumę kontrolną
Przykładowy adres: AE:PL-12345-67890-ABCDE-12
Ile można mieć adresów ADE?
Jeden podmiot ma jeden adres ADE. Wyjątkiem są adwokaci, notariusze, radcy prawni, którzy mogą mieć dodatkowy adres na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej bądź wykonywania zawodu albo czynności służbowych.
Czy ADE to adres e-mail?
Nie. Adres do doręczeń elektronicznych nie jest adresem e-mail. ADE działa wyłącznie w systemie rejestrowanych doręczeń elektronicznych (RDE) i gwarantuje tożsamość jego właściciela.
Jakie dokumenty są potrzebne do uzyskania skrzynki e-Doręczeń Certum w przypadku składania wniosku na firmę (CEiDG, KRS) lub dla osób wykonujących zawód zaufania publicznego?
Poniżej wyszególnione zostały konieczne dokumenty, które są wymagane w procesie wnioskowania o skrzynkę e-Doręczeń Certum w zależności od typu skrzynki i roli wnioskodawcy:
- pełnomocnictwo (o założenie skrzynki lub zmianę właściciela)
Gdy wnioskujemy o skrzynkę e-Doręczeń dla podmiotu prawnego w roli wnioskodawcy: pełnomocnik.
Pełnomocnictwo jest uzupełniane automatycznie danymi z wniosku o skrzynkę e-Doręczeń, więc jest ono w procesie przygotowywane i gotowe do pobrania i podpisania.
- odpis CEIDG z danymi niejawnymi (taki odpis może pobrać tylko właściciel firmy)
Gdy wnioskujemy o skrzynkę e-Doręczeń w roli wnioskodawcy: właściciel działalności gospodarczej.
Gdy wybieramy typ skrzynki: działalność gospodarcza wpisana do CEIDG.
- legitymacja zawodowa
Gdy wnioskujemy o skrzynkę e-Doręczeń (w ścieżce wnioskowania z certyfikatem kwalifikowanym) w roli wnioskodawcy: osoba wykonująca zawód zaufania publicznego.
Gdy wybieramy typ skrzynki: osoba wykonująca zawód zaufania publicznego.
Co określa Ustawa o doręczeniach elektronicznych z 18 listopada 2020?
Ustawa określa m.in.:
- Zasady doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego (purde) i publicznej usługi hybrydowej (puh);
- Zasady i warunki świadczenia publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego i publicznej usługi hybrydowej;
- Zasady wykorzystywania kwalifikowanej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego (kurde) do wymiany korespondencji z podmiotami publicznymi.
W jaki sposób mogę zweryfikować e-przesyłki i e-dowody z przesyłek?
Wszystkie dowody, które dotyczą przesyłki obsługiwanej przez system e-Doręczenia Certum zweryfikujesz w bezpłatnej usłudze pod adresem: edoreczenia.certum.pl/weryfikacja
Kwalifikowani dostawcy usług (KDU) - e-Doręczenia
Certum (Asseco Data System) jest jednym z kwalifikowanych dostawców usługi (KDU) czyli podmiotem, który uzyskał uprawnienia kwalifikowanego dostawcy rejestrowanego doręczenia elektronicznego i został wpisany do rejestru dostawców usług zaufania.
Czytaj więcej: https://www.gov.pl/web/e-doreczenia/kwalifikowani-dostawcy-uslug-kdu