Jak założyć e-Doręczenia Certum?

Zakładanie e‑Doręczeń krok po kroku. Tylko w Certum

Kto będzie korzystać z e-Doręczeń?

Zawód zaufania publicznego

Będziesz wysyłać przesyłki jako adwokat, notariusz, radca prawny, doradca podatkowy i restrukturyzacyjny, rzecznik patentowy

Pokaż, jak założyć

Organizacja wpisana do KRS

Firma lub organizacja wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS), w której pracuję lub reprezentuję

Pokaż, jak założyć

Jednoosobowa działalność gospodarcza

Twoja jednoosobowa działalność gospodarcza (JDG) wpisana do CEIDG będzie nadawcą i odbiorcą przesyłek

Pokaż, jak założyć

Ja, do prywatnego
użytku

E-doręczenia dla obywateli są dobrowolne. Ale naprawdę warto!

Pokaż, jak założyć
Potwierdzenie tożsamości

Jak potwierdzić tożsamość?

Aby otworzyć skrzynkę Certum e-Doręczeń, musimy potwierdzić Twoją tożsamość. Masz do wyboru trzy sposoby.

Aplikacja mobilna mObywatel lub eDO App

Użyjesz ich do potwierdzenia swojej tożsamości

Najlepszy wybór Pobierz aplikację

Wizyta w punkcie partnerskim

Znajdź najbliższy punkt partnerski Certum

Rekomendujemy Pokaż mapę

Podpis elektroniczny

Podpiszesz nim wniosek o założenie skrzynki. Ta metoda nie obsługuje podpisu jednorazowego

Kup podpis elektroniczny Certum

Jaki wybrać adres skrzynki Certum e-Doręczeń?

W trakcie zakładania skrzynki zapytamy, jaki wybierasz typ adresu skrzynki e-Doręczeń. W Certum mamy trzy typy adresów e-Doręczeń - publiczny, biznesowy, prywatny. Sprawdź szczegóły.

Adres Publiczny

Zakładając publiczny adres, spełniasz wymogi ustawy o e-Doręczeniach. Adres znajdzie się w Bazie Adresów Elektronicznych (BAE). Będą z niego korzystać inne podmioty do kontaktu z Twoją firmą, JDG czy kancelarią.

Adres Biznesowy

Ten adres udostępniasz według własnych potrzeb klientom, kontrahentom, instytucjom, które będą mogły kontaktować się z Twoją firmą, używając e-Doręczeń. Certum otwiera dla Ciebie skrzynkę do odbierania i wysyłania przesyłek.

Adres Prywatny

Dla osób fizycznych, czyli obywateli. Ten adres udostępniasz według własnych potrzeb - firmom, instytucjom, znajomym, którzy będą mogli kontaktować się z Tobą, używając e-Doręczeń

Zespół Certum

Ile potrzebuję publicznych adresów
e-Doręczeń?

Zaznacz wszystkie opcje, które Cię dotyczą

Liczba firm
1

Potrzebujesz

0
adresów

Najpopularniejsze pytania

Ile mam założyć publicznych adresów e-Doręczeń?

Możesz założyć tylko jeden publiczny adres e-Doręczeń – niezależnie od tego, czy jesteś:

  • osobą fizyczną,
  • reprezentujesz firmę (KRS), (w przypadku gdy reprezentujesz kilka podmiotów możesz wnioskować o adres publiczny dla każdego z nich)
  • prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą (JDG),
  • czy wykonujesz zawód zaufania publicznego.

 

  • Wniosek o publiczny adres można złożyć wyłącznie w swoim imieniu.
  • Nie można posiadać więcej niż jednego publicznego adresu przypisanego do tej samej osoby lub podmiotu.
  • Jeśli masz już taki adres u innego dostawcy, możesz go przenieść, ale nie założyć nowego.

Czy zakładając adres e-Doręczeń w Certum spełniam wymogi Ustawy o e-Doręczeniach?

✅ Tak, zakładając publiczny adres e-Doręczeń w Certum – spełniasz wymogi Ustawy o doręczeniach elektronicznych, jeśli:

  • jesteś firmą wpisaną do KRS,
  • prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą (JDG),
  • wykonujesz zawód zaufania publicznego (np. adwokat, radca prawny, doradca podatkowy, notariusz).

W tych przypadkach posiadanie publicznego adresu e-Doręczeń jest obowiązkowe i adres ten musi być wpisany do Bazy Adresów Elektronicznych (BAE) – służy on do kontaktu z urzędami i innymi instytucjami publicznymi. A także podmiotami prawymi osobami fizycznymi

❌ Jeśli jesteś osobą fizyczną nieprowadzącą działalności, nie masz obowiązku posiadania publicznego adresu – możesz go założyć dobrowolnie, ale nie jest to wymagane przez ustawę.

Jakie dane podać w formularzu przy zakładaniu e-Doreczeń Certum?

Dane wymagane w formularzu e-Doręczeń Certum:

  • Dla zawodu zaufania publicznego:
    • Dane osobowe i zawodowe
    • Legitymacja zawodowa lub licencja
    • Metoda potwierdzenia tożsamości: podpis elektroniczny, aplikacja mObywatel, eDO App lub wizyta w Punkcie Partnerskim Certum
  • Dla jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG):
    • Nazwa działalności, NIP, REGON
    • Wypis z CEIDG z danymi niejawnymi (PESEL właściciela)
    • Metoda potwierdzenia tożsamości jak wyżej
  • Dla firmy (KRS):
    • Nazwa firmy, KRS, NIP, REGON
    • Pełnomocnictwo do założenia lub przejęcia adresu
    • Możliwość składania wniosków w imieniu wielu podmiotów
  • Dla osoby fizycznej (adres prywatny):
    • Dane osobowe
    • Potwierdzenie tożsamości: podpis elektroniczny, aplikacja mObywatel, eDO App lub wizyta u Partnera Certum

Mam już publiczny adres u innego dostawcy. Co dalej?

Jeśli masz już publiczny adres e-Doręczeń u innego dostawcy (np. Poczta Polska, Autenti, PWPW), możesz go przenieść do Certum.

  • Co się dzieje:
    • Certum otwiera dla Ciebie nową skrzynkę.
    • Następuje zmiana operatora na Certum dla adresu do e-Doręczeń i staje się aktywny do komunikacji z urzędami, firmami, zawodami zaufania publicznego i osobami fizycznymi.
  • Co się nie przenosi:
    • Przesyłki ze starej skrzynki nie są migrowane – nowa skrzynka działa od momentu aktywacji.

Czy mogę przejąć od innej osoby publiczny adres e-Doręczeń?

Przejęcie adresu oznacza zmianę jego właściciela. Dotyczy to tylko firm zarejestrowanych w KRS i adresów prowadzonych przez Certum i może obejmować:

  • adres publiczny (BAE),
  • adres biznesowy.

Kiedy przejęcie jest możliwe?

  • Adres musi być aktywny
  • Obecnym właścicielem musi być inna osoba niż wnioskodawca
  • Wnioskodawca nie może mieć aktywnego wniosku o przejęcie tej skrzynki

Dla jakich typów skrzynek można przejąć adres?

  • Podmiot prawny (KRS) – możliwe przejęcie adresu publicznego i biznesowego
  • Osoba fizyczna, JDG, zawód zaufania publicznego – nie można przejąć adresu publicznego, ponieważ jest przypisany imiennie

Jak wygląda proces przejęcia?

  • W panel.certum.pl wybierasz „Przejmuję adres”
  • Wypełniasz formularz (bez wyboru planu i bez podawania ADE)
  • System rozpoznaje typ adresu i aktualizuje dane właściciela

Ile biznesowych adresów mogę założyć?

Możesz założyć dowolną liczbę biznesowych adresów e-Doręczeń – bez ograniczeń.

Dotyczy to:

  • osób fizycznych prowadzących JDG
  • podmiotów prawnych (KRS)
  • osób wykonujących zawód zaufania publicznego

Biznesowe adresy są przeznaczone do kontaktu z klientami, kontrahentami i instytucjami według własnych potrzeb. W przeciwieństwie do adresów publicznych, mogą być zakładane wielokrotnie dla różnych celów.

Niezbędne dokumenty do założenia e-Doręczeń?

Dla zawodu zaufania publicznego:

  • Legitymacja zawodowa lub licencja
  • PESEL
  • Podpis elektroniczny, aplikacja mObywatel, eDO App lub wizyta w Punkcie Partnerskim Certum

Dla JDG:

  • Wypis z CEIDG z danymi niejawnymi
  • NIP
  • Podpis elektroniczny, aplikacja mObywatel, eDO App lub wizyta w Punkcie Partnerskim Certum

Dla podmiotu prawnego (KRS):

  • Pełnomocnictwo
  • NIP
  • Podpis elektroniczny, aplikacja mObywatel, eDO App lub wizyta w Punkcie Partnerskim Certum

Dla osoby fizycznej (adres prywatny):

  • PESEL
  • Podpis elektroniczny, aplikacja mObywatel, eDO App lub wizyta u Partnera Certum

Czy mogę mieć więcej niż jeden adres do e-Doręczeń?

✅ Tak, możesz mieć więcej niż jeden adres do e-Doręczeń – ale tylko w przypadku adresów biznesowych lub prywatnych.

Publiczny adres e-Doręczeń:

  • Można mieć tylko jeden taki adres przypisany do osoby fizycznej, JDG, podmiotu prawnego lub osoby wykonującej zawód zaufania publicznego.
  • Jest wpisywany do Bazy Adresów Elektronicznych (BAE) i można go wyszukać w BAE.
  • Jeśli już go posiadasz u innego dostawcy, możesz go przenieść, ale nie założyć nowego .

Biznesowy lub prywatny adres e-Doręczeń:

  • Można mieć dowolną liczbę takich adresów.
  • Są przeznaczone do kontaktu z klientami, kontrahentami i instytucjami według własnych potrzeb.
  • Nie są wpisywane do BAE i nie mają ograniczeń liczbowych

 

Poniżej znajduje się tabela porównująca typy adresów:

Typ adresu Definicja Sposób użycia Dla kogo
Adres publiczny Ujawniony w BAE Umożliwia komunikację dwustronną z administracją publiczną i biznesem. Może zostać znaleziony w Bazie Adresów Elektronicznych. Dla wszystkich
Adres prywatny Nieujawniony w BAE Umożliwia wysyłanie wiadomości do administracji i biznesu. Odpowiedzi są możliwe, ale adres nie jest wyszukiwany w Bazie Adresów Elektronicznych. Osoba fizyczna
Adres biznesowy Nieujawniony w BAE Umożliwia wysyłanie wiadomości do administracji i biznesu. Odpowiedzi są możliwe, ale adres nie jest wyszukiwany w Bazie Adresów Elektronicznych. Osoba wykonująca zawód zaufania publicznego, jednoosobowa działalność gospodarcza, podmiot prawny (firma w KRS)

Pomożemy Ci wybrać

_map_blue

Największa sieć partnerów

Uzyskaj poradę w każdym regionie Polski

Znajdź doradcę
_phone_orange

Poradź się Konsultanta

Uzyskaj odpowiedź od naszych Konsultantów

Skontaktuj się z nami