2025-06-30

Uwierzytelnij się w KSeF kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną

 

Krajowy System e-Faktur (KSeF) został uruchomiony 1 stycznia 2022 r. na mocy ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2076). Jest to rządowy system teleinformatyczny umożliwiający obieg faktur. W systemie wystawisz oraz udostępnisz faktury ustrukturyzowane, w formacie xml zgodne z szablonem e-Faktury. Jego celem jest cyfryzacja oraz uproszczenie procesu fakturowania w obrocie gospodarczym.

Kogo dotyczy KSeF?

Obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dotyczy:

  • wszystkich czynnych podatników VAT,
  • podatników zwolnionych z VAT (w ujęciu krajowym),
  • podatników z identyfikatorem NIP korzystających z procedury OSS,
  • mikroprzedsiębiorców – w zależności od etapu wdrożenia.

Wyłączenia:

  • Faktury wystawiane osobom fizycznym nieprowadzącym działalności (B2C) – KSeF nie dotyczy,
  • Faktury VAT-RR (rolnicy ryczałtowi) – będą mogły być wystawiane dobrowolnie od 1 kwietnia 2026.

 

Harmonogram wdrożenia KSeF

Wdrożenie KSeF przebiega etapowo – zgodnie z nowym harmonogramem opublikowanym przez Ministerstwo Finansów:

Data Etap Szczegóły
1 lutego 2026 Obowiązek wystawiania e-faktur (etap I) Dotyczy dużych firm – z rocznym obrotem powyżej 200 mln zł brutto (w 2024 roku).
1 kwietnia 2026 Obowiązek wystawiania e-faktur (etap II) Dotyczy wszystkich pozostałych podatników VAT (czynnych i zwolnionych).
1 stycznia 2027 Obowiązek dla „wykluczonych cyfrowo” Mikrofirmy (np. faktury do 450 zł, obrót do 10 tys. zł miesięcznie).

 

Udogodnienia i wsparcie dla przedsiębiorców

Wprowadzenie KSeF przyniesie szereg korzyści zarówno dla przedsiębiorców, jak i administracji skarbowej:

  • Szybszy zwrot VAT
    Podatnicy otrzymają zwrot VAT o 1/3 szybciej, co skróci termin zwrotu z 60 do 40 dni.
  • Łatwiejsze korygowanie faktur
    E-faktury w KSeF nie zgubią się, nie ulegną zniszczeniu i będą zawsze dostępne dla wystawcy i odbiorcy.
  • Uproszczenie obowiązków podatkowych
    Ograniczenie obowiązków  z deklaracją w JPK_VAT i brak konieczności raportowania faktur w innych systemach.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Aby móc korzystać z KSeF, użytkownik (firma lub upoważniona osoba) musi się uwierzytelnić, czyli potwierdzić tożsamość lub uprawnienia.

Do wyboru są cztery metody:

  1. Kwalifikowana pieczęć elektroniczna (e-pieczęć)
  2. Kwalifikowany podpis elektroniczny (e-podpis)
  3. Profil Zaufany (PZ)
  4. Token KSeF

Porównanie metod uwierzytelniania w KSeF

 

Metoda Dla kogo? Dane w certyfikacie Automatyzacja Może być używana przez wielu? PESEL wymagany? Integracja z systemem? Użycie poza KSeF? Nadaje uprawnienia?
Pieczęć kwalifikowana Firma / pracownicy NIP firmy ✅ Tak ✅ Tak ❌ Nie ✅ Tak ✅ Tak ✅ Tak
Podpis kwalifikowany Osoba fizyczna (właściciel JDG) Imię, nazwisko, PESEL/NIP 🔸 Ograniczona ❌ Nie ✅ Tak ✅ Tak ✅ Tak ✅ Tak
Profil Zaufany Osoba fizyczna z PESEL Dane osobowe ❌ Nie ❌ Nie ✅ Tak ❌ Nie ❌ Nie ✅ Tak
Token KSeF Zarejestrowani użytkownicy ✅ Tak ✅ Tak (w systemach księg.) ❌ Nie ✅ Tak ❌ Nie

 

Certyfikaty kwalifikowane do uwierzytelnienia w KSeF

Dzięki kwalifikowanej pieczęci elektronicznej Certum w KSeF firmy mogą bezpiecznie przesyłać faktury, spełniać wymagania prawne i jednocześnie szybciej i sprawniej obsługiwać dokumenty. Do uwierzytelnienia w KSeF można także skorzystać z kwalifikowanego podpisu elektronicznego Certum.

Możliwości pieczęci elektronicznej Certum w KSeF: 

  • umożliwia logowanie i uwierzytelnianie w KSeF bez składania ZAW-FA,
  • pozwala na nadawanie i zarządzanie uprawnieniami w Aplikacji Podatnika,
  • działa automatycznie w tle po integracji z systemem księgowym (API),
  • jest dostępna w wersji na karcie kryptograficznej oraz mobilnej (SimplySign),
  • zapewnia integralność, autentyczność i bezpieczeństwo danych,
  • jest szczególnie przydatna dla firm zagranicznych bez numeru PESEL.

 

Jak korzystać z KSeF z wykorzystaniem kwalifikowanych certyfikatów? 

Wystarczą 3 proste kroki!

  1. Załóż indywidualne konto w KSeF.
  2. Uwierzytelnij firmę lub osobę fizyczną uprawnioną do obsługi faktur za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub kwalifikowanej pieczęci elektronicznej.
  3. Wystawiaj, otrzymuj i przechowuj faktury ustrukturyzowane w KSeF.

 

Korzyści z użycia certyfikatów kwalifikowanych w KSeF

🔐 Ochrona – bezpieczne uwierzytelnienie i autoryzacja

✅ Gwarancja – integralność danych w dokumentach

⚡ Szybkość – przyspieszenie procesów fakturowania

📄 Wygoda – brak konieczności składania ZAW-FA

🌐 Dostępność 24/7 – możliwość pracy z dowolnego miejsca